o1
1. żonkile
3-P0wb1b
q_am00Lz
uH7IfzBX
xrPiTKnp
szafirki
baner
skalnica
M2A7h2Ud
EBBGhnE3
YSWGxfgn
ZEgdsOYq

Przedszkole nr 133
01-063 Warszawa, ul. Okopowa 7a
tel. 22 632 03 16
p133@eduwarszawa.pl
https://www.facebook.com/Przedszkole133

EKO z Twoją Wolą - projekt

   

W roku szkolnym 2023/2024
dzieci kontynuują realizację
Dzielnicowego Projektu Ekologicznego

"OD NAJMŁODSZYCH LAT
Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT"

Cele główne:
- Rozbudzanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych; dostrzeganie i poznawanie piękna otaczającej nas przyrody;
- Kształtowanie i podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska w tym kształtowanie postawy ekologicznej;
- Poszerzenie oferty dydaktycznej wolskich oddziałów przedszkolnych;
- Integrowanie wolskich środowisk oświatowych.

„Eko z Twoją Wolą", czyli dzieci i młodzież troszczą się o środowisko

Przedszkola i szkoły od lat działają na rzecz szeroko rozumianej ekologii. W tym roku celem projektu jest zrównoważony rozwój oraz wzrost świadomości ekologicznej naszych dzieci oraz poznanie zasad i dobrych praktyk stylu życia "Zero waste".

Zero waste to rodzaj filozofii, stylu życia, polegający na generowaniu jak najmniejszej liczby odpadów, co wiąże się ze zmniejszeniem szkodliwego wpływu na środowisko.

Zero waste skupia się także na wielokrotnym wykorzystywaniu rzeczy i rozsądnym gospodarowaniem zasobami, tak aby nie kupować rzeczy zbędnych, które po krótkim czasie trafią na śmietnik.

Drodzy Rodzice i dzieci - warto wdrożyć w swoim życiu choćby drobne zmiany i z czasem przyzwyczajać się do nowego, czystszego stylu życia.

Bohaterką projektu  „Eko z Twoją Wolą” jest Eko-Wolinka, która odwiedza wszystkie wolskie przedszkola i poznaje razem
z dziećmi przyrodę, obserwują razem zjawiska przyrodnicze, uczą się dbać o środowisko, oszczędzać wodę i energię.

"MALI OGRODNICY"

Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.

 

Nasze przedszkolaki założyły już własne hodowle warzyw, ziół i kwiatów. Dzieci bardzo chętnie włączyły się
w prace ogrodnicze w sali i przedszkolnym ogrodzie. Przedszkolaki przypomniały sobie co jest potrzebne do wzrostu roślin. „Kąciki przyrody” to jakby małe laboratoria, miejsca do wykonywania przyrodniczych doświadczeń, możliwości obserwacji roślin. Musimy pamiętać, że dziecko najlepiej poznaje przyrodę przez działanie, pracę, czy też doświadczenia. Dziecko nie pozna budowy rośliny ani jej rozwoju, jeśli samo nie zasieje, nie pielęgnuje, nie obserwuje.

"ŚWIATOWY DZIEŃ WODY"

Woda jest niezwykłą substancją. Jako jedyna występuje na Ziemi w trzech stanach skupienia. Bez niej życie na Ziemi byłoby niemożliwe. Woda jest niezbędna do życia roślin, zwierząt i ludzi. Jest najważniejszym składnikiem organizmów, stanowi około 60–70% masy ciała człowieka. Bierze udział w regulowaniu temperatury ciała, transporcie składników odżywczych, produktów przemiany materii oraz we wszystkich reakcjach biochemicznych zachodzących w organizmie. Nasze przedszkolaki wspólnie odkrywały tajemnice wody wykonując doświadczenia, podczas których obserwowały m.in. jak powstaje chmura i deszcz w słoiku.

"EKO - GRA"

Grupa Tygryski wykonała grę na dzielnicowy konkurs konstrukcyjno - plastyczny Eko - gra", którego organizatorem była nasza nauczycielka, Pani Dorota Lipińska. W konkursie wzięło udział 8 wolskich przedszkoli. Wszystkie gry były bardzo pomysłowe i kreatywne, dzięki którym dzieci mogą się uczyć zasad fair play, poprawiać refleks, logiczne myślenie, sprawność manualną, rozwijać umiejętność postrzegania oraz pamięć krótko - i długotrwałą.

"POKAZ MODY EKOLOGICZNEJ"

W naszym przedszkolu odbył się Pokaz Mody Ekologicznej, którego celem było kształtowanie postaw ekologicznych, podnoszenie świadomości dzieci na temat segregacji odpadów i powtórnego ich wykorzystania,
a także rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej. Przedszkolaki udowodniły, że moda i ekologia mogą iść
w parze. Zaprezentowały na wybiegu piękne i pomysłowe stroje z materiałów przeznaczonych do recyklingu: folii, makulatury, butelek plastikowych, nakrętek itp. Wszystkie stroje były wyjątkowe, a dzieci w rolach modeli
i modelek sprawdziły się doskonale.



"WYMIANA ZABAWEK"

Wiele dzieci ma pod dostatkiem zabawek, którymi się już nie bawi, ponieważ dostały nowe, wyrosły ze starych bądź im się znudziły. Rodzicom brakuje miejsca, aby zmieścić kolejne nowe zabawki, ponieważ te stare, często mało używane, zwyczajnie szkoda jest im wyrzucić. Wymiana zabawek, rozwiązuje problem ich nadmiernej ilości w domu, jest również wsparciem rodziców, których nie stać na zakup nowych zabawek oraz działaniem na rzecz ochrony środowiska.




"EKO INSTRUMENTY"

"NASZE KARMNIKI"




"EKO CHOINKA"

Nasze dzieci wykonały eko pierniczki na świąteczne drzewko Urzędu Dzielnicy Wola. Te piękne, kolorowe, cudownie pachnące pierniczki ozdobione zostały lukrem, goździkami, migdałami, żurawiną, cynamonem
i rodzynkami.


"PACZKA DLA ZWIERZACZKA"

W tym roku nasze przedszkole już po raz ósmy zorganizowało akcję "Psi uśmiech". Tym razem potrzebna była pomoc dla podopiecznych warszawskiej fundacji "Serce dla zwierząt". Zbieraliśmy karmę dla bezpańskich, chorych, cierpiących i porzuconych kociaków.


"ŚWIATOWY DZIEŃ DRZEWA"

10 października, świętujemy w Polsce Dzień Drzewa. Ta inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości ludzi na temat tego, jak istotną rolę pełnią drzewa dla funkcjonowania naszej planety i nas samych. Nasze przedszkolaki również poszerzały swoją wiedzę w tym temacie. Dowiedziały się, że drzewa, jak i całe lasy są niezbędne do trwania życia na Ziemi. Oczyszczają one powietrze, którym oddychamy, filtrują wodę, którą pijemy, zapobiegają erozji i działają jako ważny bufor chroniący przed zmianami klimatu. Lasy są domem dla większości zwierząt żyjących na lądzie. Znajdują tu dogodne warunki życia, pokarm i schronienie.


"NOWE NASADZENIA"

W ramach projektu "EKO z Twoją Wolą" otrzymaliśmy sadzonki Tawuły Japońskiej, które przy pomocy dzieci z grupy Tygrysków zostały dzisiaj posadzone w przedszkolnym ogrodzie.

 
 

Nasze najstarsze dzieci, z grupy Motylków, posadziły również cebulki tulipanów.

A nasze 3 latki - Sówki posadziły kulki "Wild flowers", które otrzymaliśmy w nagrodę za udział w II Debacie Wolskich Przedszkolaków. Dzięki temu w naszym ogrodzie wyrośnie łąka kwietna.

"ZDROWY STYL ŻYCIA"

Zdrowy styl życia opiera się na kilku podstawowych czynnikach: właściwa dieta, aktywność fizyczna, unikanie czynników szkodliwych, umiejętność odpoczywania i właściwe podejście do życia. Przestrzeganie zasad zdrowego żywienia, jadłospis zakładający zwiększone spożycie warzyw i owoców, jakość snu oraz regularne badania profilaktyczne mogą wydłużyć funkcjonowanie organizmu, co ważne w pełnym zdrowiu. Propagowanie zdrowego stylu życia rośnie wraz ze świadomością, że zdrowie człowieka przekłada się bezpośrednio na jakość życia. Nasze przedszkolaki dobrze o tym wiedzą.


"SPRZĄTANIE ŚWIATA"

W dniach 15-17 września b.r. odbyła się 30 akcja „Sprzątania Świata - Polska 2023”. W tym roku odbywała się ona pod hasłem "Sprzątanie świata łączy ludzi". Nasze przedszkolaki, jak co roku, wzięły w niej udział. Zebrały dużo śmieci z okolic przedszkola.




                         "CERTYFIKAT"

Nasze najmłodsze przedszkolaki przez cały rok szkolny, z dużym zaangażowaniem, realizowały Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Jestem małym przyjacielem przyrody". W nagrodę otrzymały certyfikat.


"NA RANCZU"

Byliśmy na wycieczce na podwarszawskim "Ranczu u Mara". Jest to miejsce naturalne, czyli jest pył, ziemia, trawa, zwierzęta i siano. Dzieci mogły obserwować życie zgodne z naturą i przyrodą. Gospodarstwo, w którym nie ma klatek czy zamkniętych wybiegów. Żyją tam alpaki, kozy, owce, daniele, strusie, konie, króliki, gołębie, bażanty, kury, kaczki, świnki getyńskie, koty i psy, które chodzą swobodnie po podwórku. W trakcie wizyty dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na ich temat, głaskały i karmiły niektóre z nich.

"DZIEŃ ZIEMI"

Światowy Dzień Ziemi to największe święto naszej planety, obchodzone co roku 22 kwietnia. Ma ono na celu promowanie postaw proekologicznych oraz uświadamianie, jak wielki wpływ na kondycję i przyszłość Ziemi ma każdy człowiek.
Nasze przedszkolaki również obchodziły to święto. Zastanawiały się co zagraża Ziemi, co jest złe, a co dobre dla środowiska, w jaki sposób mogą pomóc naszej planecie, czy warto i jak należy o nią dbać.


"ZIELONY OGRÓDEK W SALI"

Marzec to miesiąc, w którym kończy się zima, a przyroda "budzi się do życia". Początek wiosny wyznaczają cykle kalendarzowe, zjawiska astronomiczne, jak również kolejne zmiany, które zachodzą w przyrodzie. Po zimowym "śnie" budzą się do życia m.in. niedźwiedzie, płazy i gady. W lasach i ogródkach można podziwiać coraz więcej wiosennych kwiatów. Dzień staje się coraz cieplejszy i dłuższy zachęcając do spędzenia czasu z bliskimi na świeżym powietrzu.

Jak co roku o tej porze prowadzimy obserwacje przyrodnicze w naszym ogrodzie. Trawa się coraz bardziej zieleni, a na drzewach rozwijają się liście i pierwsze kwiaty. Świat staje się piękny i kolorowy.

W naszych salach także robi się kolorowo i radośnie. Założyliśmy już kąciki hodowli roślin. Samodzielnie posialiśmy nasionka owsa, rzeżuchy, kwiatów, ziół i warzyw.

 

Na odpowiednią pogodę czekały krzewy porzeczek i malin oraz sadzonki warzyw i nasiona kwiatów ozdobnych oraz miododajnych. Dzieci z przyjemnością pracowały w ogrodzie.

A w naszej szklarni rosną ogórki, trzy rodzaje pomidorów, kabaczki, dynia, fasola, sałata, papryka, pietruszka
i tymianek. Pamiętamy także o zbieraniu deszczówki, którą wykorzystujemy do podlewania naszych upraw.




"ŚWIATOWY DZIEŃ WODY"

W ramach obchodów Światowego Dnia Wody, nasze przedszkolaki obejrzały film edukacyjny pt. "Woda wokół nas". Podczas zabaw badawczych poznały jej właściwości i różne stany skupienia. Eksperymentując oczyszczały wodę poprzez proces filtracji. Dzieci dowiedziały się także jak ważna jest woda w przyrodzie i jak poprzez nasze codzienne działania możemy o nią dbać.

"WULKAN"

Wulkan (z łac. Vulcanus – imię rzymskiego boga ognia) – miejsce na powierzchni Ziemi, z którego wydobywa się lawa, gazy wulkaniczne i materiał piroklastyczny. Terminu tego również używa się jako określenie form terenu powstałych wskutek działalności wulkanu, choć bardziej poprawne są takie terminy jak: góra wulkaniczna, stożek wulkaniczny, kopuła wulkaniczna czy wulkan tarczowy. Aktywność wulkaniczna zmienia się wraz z czasem. Obserwowana aktywność wulkanów umożliwiła wprowadzenie ich podziału na wulkany: czynne, drzemiące i wygasłe. Powstanie wulkanu może być procesem dosyć szybkim (jak na procesy geologiczne).

Dzieci z grupy Sowy wykonały eksperyment obrazujący wypływanie lawy z wulkanu. Najpierw wykonały masę solną, którą okleiły butelki i przymocowały je do podłoża, następnie pomalowały wyschniętą masę solną farbami. W trakcie przeprowadzania doświadczenia, po dodaniu do butelki sody, płynu do naczyń i octu zaszła prawdziwa reakcja chemiczna. Dzieci mogły zaobserwować, że wulkan wybucha pianą. W rzeczywistości były to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji octu (kwasu) z sodą oczyszczoną (zasada).

"DESZCZ"

Kolorowy deszcz w słoiku - to eksperyment przeprowadzony przez dzieci z grupy Sowy, dzięki któremu dowiedziały się w jakiś sposób pada deszcz. Dzieci napełniły 3/4 słoika wodą, następnie wycisnęły na nią piankę do golenia i za pomocą strzykawek zakropliły niebieski barwnik. Po chwili obserwowały jak z piankowych chmurek przepełnionych barwnikiem "pada deszcz" barwiąc wodę na niebiesko.

"ŚWIATOWY DZIEŃ DRZEWA"

Co roku 10 października obchodzimy w Polsce "Dzień Drzewa", który jest elementem edukacji ekologicznej.
W naszym przedszkolu tego dnia odbyły się zajęcia związane z tematyką drzew. Dzieci poznały budowę drzewa, jego znaczenie dla człowieka, zwierząt i przyrody. Przedszkolaki dowiedziały się również jak wielkie znaczenie mają drzewa dla czystości powietrza, a tym samym dla zdrowia człowieka. W czasie zabaw badawczych w ogrodzie oglądały drzewa, dotykały ich kory, liści i gałązek. Następnie wykonały prace plastyczne nt.: "Jesienne drzewo".


Z tej okazji, po raz kolejny, wzięliśmy udział w akcji "Milion drzew dla Warszawy". Tym razem dzieci z grupy Sowy wzbogaciły nasz przedszkolny ogród o młodą sadzonkę lipy.

"WARSZTATY ŻYWIENIOWE"

"Jem owoce i warzywa! W nich największa moc się skrywa" to temat warsztatów żywieniowych, w których wzięły udział nasze przedszkolaki. Podczas zajęć dzieci rozmawiały o zdrowym żywieniu, witaminach i korzyściach płynących ze spożywania owoców i warzyw. Wspólnie wykonały plakat tematyczny i delektowały się pomidorkami, sałatą, rzodkiewkami, truskawkami, malinkami i borówkami.

"NASZE RECYKLINGOWE KWIETNIKI"

Wykorzystując słoneczną pogodę, wszystkie grupy przystąpiły do sadzenia różnorodnych kwiatów do powstałych z recyklingu unikatowych kwietników. Bardzo przydały się zużyte opony, stara taczka, miski, garnki, wiaderka, plastikowe butelki i drewniane skrzynki, które dostały drugie życie. Powstały kolorowe kompozycje, które upiększyły nasz ogród.




"DZIEŃ ZIEMI - NIE MARNUJEMY, NAPRAWIAMY!"

W ramach przyłączenia się do akcji "Zero waste - mniej śmieci, mniej marnowania" wszystkie grupy w naszym przedszkolu dokonały drobnych napraw zabawek. Były klejone pudełka od puzzli, układanek i gier oraz porwane książeczki. Lalkom zreperowano urwane rączki i nóżki. Nawet Pan dozorca przejrzał drzwiczki od szafek i podokręcał wszystkie śrubki. smiley

Dzieci z najstarszej grupy poszerzyły w tym dniu wiedzę na temat ochrony środowiska przyrodniczego oraz kształtowały postawy proekologiczne. Próbowały odpowiedzieć na pytanie dlaczego temat ten jest tak ważny dla naszej planety. W czasie zajęć segregowały śmieci do odpowiednich śmietników, układały obrazki Ziemi od najmniejszej do największej układając w ten sposób hasło "Eko planeta". Z przyniesionych zielonych i niebieskich nakrętek po napojach ułożyły na dywanie Kulę Ziemską.

A nasza Madzia z grupy Misiów otrzymała wyróżnienie za strój przygotowany na ogólnopolski konkurs plastyczny "EKO moda - odpadkowa".

"SIEJEMY - SADZIMY"

Naszą ulubioną porą roku jest wiosna. Świat budzi się po zimowej drzemce, stopniał śnieg, ptaki wróciły już z ciepłych krajów, budują gniazda i zaczynają wesoło śpiewać, a zwierzęta wychodzą ze swoich zimowych norek. Słońce coraz mocniej przygrzewa, na dworze robi się cieplej, a dni są coraz dłuższe.

Codziennie prowadzimy obserwacje przyrodnicze w naszym ogrodzie. Trawa się coraz bardziej zieleni, a na drzewach rozwijają się liście i pierwsze kwiaty. Świat staje się piękny i kolorowy, przypomina zaczarowaną krainę.
W naszych salach także robi się kolorowo i radośnie. Założyliśmy kąciki hodowli roślin. Samodzielnie posialiśmy nasionka owsa, rzeżuchy, kwiatów i warzyw. Do naszych hodowli wykorzystaliśmy pojemniczki z recyklingu.







Dzięki przeprowadzonemu doświadczeniu wiemy jak należy opiekować się roślinami, dla których woda i światło są niezbędne do ich prawidłowego wzrostu.


"ŚWIATOWY DZIEŃ WODY"

W ramach obchodów Światowego Dnia Wody zorganizowaliśmy "Bal kropelki wody", na którym świetnie się bawiliśmy. Były zagadki, zabawy ruchowe i tańce. Obejrzeliśmy także filmik edukacyjny pt: "Woda wokół nas".

Przez cały tydzień zgłębialiśmy wiedzę na temat wody. Eksperymentowaliśmy, np. z odwróconą szklanką z wodą i trzymającą się kartką papieru, sprawdzaliśmy co pływa, a co tonie. Były także zawody, podczas których zadaniem dzieci było przejście przez tor z przeszkodami tak, aby nie wylać wody z kubeczka. Bawiliśmy się też papierowymi kropelkami wody z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Samodzielnie malowaliśmy piękne kropelki wody i wycinaliśmy deszczowe chmurki.


                      
                      
"SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?"

Motylki z dużym zaciekawieniem obejrzały film edukacyjny pt: „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”,
z którego dowiedziały się:

- co to znaczy „ekologiczny”
- czym jest ekologiczna hodowla zwierząt i uprawa roślin
- jak powstaje ekologiczny chleb, nabiał, jajka, mięso i wędliny, herbatki owocowe i miód
- jak hoduje się ekologiczne ryby, owoce i warzywa
- gdzie rosną ekologiczne zioła i grzyby
- dlaczego żywność ekologiczna jest najlepsza i gdzie można ją kupić
- poznały znaczek EKO (znany w całej Unii Europejskiej) umieszczany na produktach ekologicznych

"KWASY - wpływ na zdrowie człowieka i środowisko naturalne"

Sowy przeprowadziły doświadczenia, które pokazały im niszczący wpływ kwasów na organizm ludzki – zęby, których budulcem jest wapń, a który ulega rozpuszczeniu pod wpływem kontaktu z kwasem oraz na środowisko naturalne. Najlepszym i najbardziej znanym przykładem oddziaływania kwasów na przyrodę są kwaśne opady, powstające głównie na obszarach, gdzie powietrze jest najbardziej zanieczyszczone poprzez wydzielanie do atmosfery pochodzących ze spalania gazów, takich jak tlenki siarki i azotu. Gazy te łatwo rozpuszczają się
w kroplach wody, wywołując jej zakwaszenie, co powoduje, że z chmur spadają rozcieńczone kwasy: siarkowy
i azotowy. Pod ich wpływem na powierzchni liści pojawiają się zmiany, a finalnie rośliny, (szczególnie drzewa iglaste) obumierają. Skutkiem trwale ingerującym w środowisko i żyjące w nim organizmy są zakwaszone gleby
i zbiorniki wodne. Dzieci wspólnie doszły do wniosku, że dbanie o czystość powietrza jest bardzo ważna dla nas
i następnych pokoleń.


"MAGNESOWE CZARY"

Magnetyzm to tajemnicze zjawisko, niczym magia. To wielka siła, która działa na naszej planecie i w całym wszechświecie. Dawno temu, w Starożytnej Azji, odkryto kamień, który przyciągał kawałki żelaza. Zauważono wówczas, że pomiędzy dwoma przedmiotami wytwarza się pole magnetyczne, w którym działają niezwykłe siły. Kiedy przedmiot znajduje się w polu magnetycznym , magnetyzm działa na niego mocniej niż siła przyciągania ziemskiego tzw. grawitacja. Dlatego siła magnesu może przezwyciężyć prawa grawitacji.

Dzieci z grupy Motylków poznały dziś niektóre właściwości magnesu za pomocą doświadczeń i obserwacji. Dowiedziały się, że magnesy mają dwa bieguny. Bieguny jednoimienne odpychają się, a różnoimienne – przyciągają. Sprawdziły, które przedmioty przyciąga magnes (spinacze, zszywki, agrafki - przedmioty metalowe), a których nie (rzeczy szklane, plastikowe, papierowe i drewniane).

Dużą frajdą było sprawienie, żeby papierowe łódki zaczęły pływać po wodzie.


"SZYSZKA JAKO NATURALNY WSKAŹNIK WILGOCI"

Dzieci z grupy Sowy badały właściwości szyszek. Po namoczeniu ich w słoiku z wodą, zaobserwowały, że pod wpływem wilgoci zamykają one swoje łuski. Natomiast po ich osuszeniu ponownie je otwierają.

Na podstawie przeprowadzonych obserwacji można zatem stwierdzić, że szyszka jest naturalnym czujnikiem wilgotności powietrza, czyli higrometrem. Łuski zewnętrzne reagują na wilgoć pęczniejąc, dzięki czemu szyszka się zamyka. Przy okazji dzieci dowiedziały się także, że zamykające się podczas deszczu łuski szyszki pełnią funkcję ochronną dla znajdujących się w środku nasion.


"CZY MOŻNA ZOBACZYĆ POWIETRZE?"

Dzieci z grupy Misie odkrywały właściwości powietrza. Wspólnie ustaliły, że jest bezbarwne, bezwonne i nie ma smaku. Przy pomocy wody, słomek, balonów, chusteczek i pustej butelki każdy mógł sprawdzić czy powietrze naprawdę istnieje i jest wszędzie, chociaż go nie widać.

„MINI DESZCZ W SŁOIKU”

Dzieci z grupy Sowy wykonały prosty eksperyment ukazujący zjawisko powstawania deszczu. Do słoika nalały gorącej wody i przykryły go talerzykiem, na którym ułożyły kostki lodu. Gorąca woda stworzyła parę wodną, która w kontakcie z zimnem zaczęła się skraplać. Po chwili na ściankach słoika zaczęły pojawiać się pierwsze kropelki wody. Para wodna (z lądów i oceanów) jest lekka i unosi się ku górze, powstają z niej chmury. Przy zetknięciu się z zimnym powietrzem (w atmosferze im jest wyżej, tym chłodniej) para wodna skrapla się i powstaje deszcz.


„ZNIKAJĄCA WODA”

Motylki sprawdzały czym jest ciśnienie wody, poznały inne znaczenie tlenu.

Do wykonania doświadczenia dzieci użyły talerzyka, słoika, zabarwionej wody, świeczki i pianki. Na talerzyk została wylana woda i dołożona do niej pianka oraz zapalona świeczka. Całość została przykryta słoikiem. Po pewnym czasie, gdy płomień zgasł, woda została zassana do słoika. Wspólnie wyciągnęliśmy wniosek, że tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, gdy zabraknie tlenu, powietrze, które zostaje w słoiku oziębia się i kurczy robiąc miejsce w słoiku na wodę, która wciska się do niego.

"CO TO JEST POWIETRZE?"

Wiewiórki wykonały zabawę badawczą w celu ustalenia właściwości powietrza. Dzieci samodzielnie nadmuchiwały balony i obserwowały jak robią się coraz większe. Po chwili wypuszczały je z rąk. Wspólnie wyciągnęliśmy wniosek, że powietrze jest wszędzie. Choć go nie widać, można je złapać i zamknąć w balonie. Powietrze wypełnia ścianki balona, przez co on się powiększa. Wykonując wachlarze i wachlując się nimi odczuwaliśmy wiatr na twarzy. Zrozumieliśmy, że choć powietrza nie można dotknąć, to można je wprawić w ruch. Ruch ten odczuwamy jako wiatr. 

Na koniec zabawy zapaliliśmy świeczkę i umieściliśmy ją na spodku, na którym znajdowała się zabarwiona na czerwono woda. Przykryliśmy ją szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana do środka. Przekonaliśmy się, że płomień zgaśnie, gdy pod szklanką zabraknie tlenu, a powietrze oziębi się i skurczy. W ten sposób powstanie miejsce dla wody, która zostanie wessana do środka.

Wiewiórki bardzo lubią poznawanie świata poprzez doświadczanie i eksperymenty. Zabawę powtarzaliśmy kilka razy i za każdym razem tak samo odczuwaliśmy radość z jej wykonania.

"PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA".

Przedszkolaki zapoznały się z zasadami zdrowego stylu życia, kształtowały prawidłowe nawyki żywieniowe. Dzieci bawiły się w zabawę sensoryczną: "Pudło pełne zdrowia", w którym umieszczone były akcesoria do uprawiania sportu oraz produkty spożywcze (owoce, warzywa, butelka z wodą itp). Wiewiórki zapoznając się z "piramidą zdrowego żywienia" wykonały prace plastyczno - techniczne: "Piramida zdrowia"metodą kolażu z wykorzystaniem gazet.

Dzięki zaproponowanym zajęciom przedszkolaki zrozumiały potrzebę racjonalnego sposobu odżywiania się i zdrowego stylu życia, nauczyły się rozróżnić zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe.

Utrwalając zdobytą wiedzę i umiejętności, graliśmy w grę: "Odpornościaki", w której mogliśmy pochwalić się naszą wiedzą dotyczącą zdrowego i higienicznego stylu życia.

Promując zdrowy styl życia, zorganizowaliśmy Igrzyska Sportowe, na których rozwijaliśmy sprawność fizyczną w trakcie przygotowanych dyscyplin sportowych oraz pożądane cechy charakteru do uprawiania sportu. 


"PŁASKORZEŹBY Z MLEKA".

Wiewiórki realizując temat: "Zimą dbam o zdrowie", poznały proces powstawania kazeiny. W tym celu przygotowaliśmy gorące mleko, ocet, łyżkę, sitko oraz foremki. Do mocno podgrzanego mleka, dodaliśmy trzy łyżki octu i mieszając uzyskaliśmy "mleczne grudki" - ser. Po tym doświadczeniu przyszedł czas na zabawę. Tworzyliśmy własne płaskorzeźby rozwijając przy tym wyobraźnię i kreatywność. Dzięki zabawie badawczo - plastyczno - technicznej posiadamy już wiedzę o ścinaniu białka i oddzielaniu tłuszczu. 

 
"EFEKT CIEPLARNIANY"

Czy można spodziewać się śniegu w środku lata lub upału w listopadzie? Kiedyś powiedzielibyśmy, że nie. Klimat jednak się zmienia - zdarza się, że w grudniu pada wiosenny deszczyk.

Wiewiórki oglądając prezentację multimedialną o Antarktydzie, zaobserwowały topniejące lodowce, poznały problem efektu cieplarnianego. Potrafią wskazać kontynent na globusie i opowiedzieć o nim. Wspólnie próbowaliśmy znaleźć sposoby zapobiegania zmianom klimatu. Pomogła nam w tym gimnastyka mózgu - Metoda Dennisona. Przedszkolaki podczas ćwiczeń, szybciutko zamieniły leniwe ósemki w piękne pingwiny i poznały życie tych ptaków. Na koniec zajęć, wszystkie dzieci obiecały dbać o naszą planetę.


"CZY BALONIK MOŻE PRZYCIĄGAĆ PŁATKI ŚNIEGU?"

Przedszkolaki, przygotowując się do balu, postanowiły wykorzystać balony do eksperymenowania. W tym celu zgromadziliśmy ścinki papieru, kawałki włóczki, strzępki gazet. Nadmuchaliśmy balony i zawiązaliśmy ich końcówki. Następnie potarliśmy powierzchnię balonów wełnianym swetrem i przybliżyliśmy je do malutkich strzępków papieru. Zauważyliśmy, że sweter naelektryzował ich powierzchnię i dlatego przyciąga ona papierki. Papier jest bardzo lekki, dlatego udało się go podnieść. Następnie balonem przyciągaliśmy płatki śniegu. Udało się nam to doświadczenie, tylko dlatego, że był duży mróz i śnieg był sypki


"ZIMOWE ZABAWY BADAWCZE ZE ŚNIEGIEM"

Zima za oknami, to dlatego Wiewiórki postanowiły przeprowadzić kolejną zabawę badawczą ze śniegiem. Celem naszego doświadczenia było określenie cech fizycznych śniegu i lodu. Dzieci zaznaczyły flamastrem poziom śniegu i lodu w słoikach, a następnie odstawiły je w ciepłe miejsce. Po pwenym czasie wspólnie opisaliśmy zaobserwowane zmiany.

1. Czy śnieg jest czysty? - przedszkolaki próbowały wyjaśnić pochodzenie śniegu.

2. Jaki jest śnieg? - wymienialiśmy przymiotniki określające biały puch: biały, czysty, miękki, zimny, lekki, mokry...

3. Dlaczego śnieg jest mokry? - dotykaliśmy śniegu, chętne dzieci potrzymały go w dłoni przez chwilę i podzieliły się spostrzeżeniami, wyciągnęliśmy wniosek, np.: śnieg stopił się w ciepłej dłoni, a ręka jest mokra.

Zaobserwowaliśmy, że śnieg odłożony w ciepłym miejscu topi się. W słoiku jest woda. Śniegu było więcej, niż teraz wody w szklance. Woda jest mętna, brudna, pływają w niej paprochy. Śnieg jest biały, ale nie czysty.

Zgniatając śnieg w dłoni uzgodniliśmy wspólnie również, iż śnieg jest twardy, zimny i przypomina lód.


"ZAKŁADAMY AKWARIUM"

Dziś w przedszkolu dzień szczególny dla przedszkolaków. Wszystkie dzieci pracowały przy zakładaniu akwarium. Z dużym przejęciem samodzielnie sypały żwirek, umieszczały roślinki i wypełniały akwarium wodą. 

Punktem kulminacyjnym było umieszczenie rybki w przygotowanym przez Wiewiórki akwarium. 

Na koniec wspólnie obserwowaliśmy jak nasz Lokator zapoznaje się z nowym domem. Rybka szybko zaaklimatyzowała się w nowym środowisku, a przedszkolaki z dużym zaangażowaniem rozpoczęły obserwację. 

Wiewiórki zgłębiały także wiedzę o morskich rybach bawiąc się na magicznym dywanie. 


"ŚLADY CZY TROPY?"

Wiewiórki dociekały, czym są ślady zwierząt, a czym tropy. Dowiedziały się, że trop to odcisk kończyny zwierzęcia pozostawiony na piasku, błocie czy śniegu, natomiast ślad to pozostałość po czymś, znak świadczący o tym, że coś istniało, działo się. Śladami, oprócz odcisków kończyn czyli tropów są również odchody, wypluwki, ślady żerowania i obecności - schronienia i legowiska. 

Przedszkolaki szukały śladów pozostawionych na śniegu. W całym ogrodzie można było odnaleźć tropy ptaków, ślady ich żerowania, a w niektórych miejscach ptasie odchody. 

Idąc śladami ptaków, dzieci dotarły do karmnika. Dowiedziały się jakie ptaki odwiedzają nasz przedszkolny ogród oraz przypominały sobie jak można im pomóc w trudnych warunkach. 


"BATERIA I JEJ WYKONANIE"

Przedszkolaki realizując temat: "Skąd się bierze prąd" samodzielnie wykonały baterię. W tym celu zgromadziliśmy pięć monet pokrytych miedzią (żółty kolor), folię aluminiową, gruby karton, szklankę słonej wody oraz dwa kabelki elektryczne o odsłoniętych drucikach.

Jak działała nasza bateria? Krążki miedziane (elektroda dodatnia) i słona woda są dobrymi przewodnikami, tracą elektrony (miedź) i przekazują je (słona woda) krążkom aluminiowym (elektrodzie ujemnej) - ten przepływ to prąd. 

                                                                                        
Wykonana przez nas zabawa badawcza była wprowadzeniem do zachowań proekologicznych - zbiórki zużytych baterii w naszym przedszkolu.



"CZARUJEMY KRYSZTAŁKI"

Wiewiórki wykrywały związki i zależności między substancjami. Samodzielnie przygotowały roztwór nasycony soli w celu jej krystalizacji. Na słoiku i plastikowym kubku położyły patyczki, zanurzyły wełniane nitki w wodzie. Pod wpływem parowania wody, po kilku dniach przedszkolaki zauważyły utworzone na nitkach kryształki. Dzieci są zmotywowane do prowadzenia systematycznej obserwacji swojego doświadczenia, a jego efekty umieszczają na specjalnych kartach obserwacji. Sprawia im to wiele radości i cieszą się, że codziennie jest ich coraz więcej.


"LAS W SŁOIKU"

Wszystkie dzieci z naszego przedszkola własnoręcznie stworzyły ekosystemy zamknięte w szklanych naczyniach. Przedszkolaki poznały zasady doboru roślin i podłoża oraz odpowiedniej pielęgnacji. Te zajęcia przyrodnicze sprawiły dzieciom wiele radości i okazały się dobrym sposobem połączenia zabawy z nauką. Dzieci poczuły moc sprawczą, były dumne z faktu, że same wykonały kompozycje z żywych roślin.



 

"DOKARMIAMY PTAKI"

Wiewiórki rozpoczęły realizację tematu o troskliwości jako wartości w kontekście troszczenia się o zwierzęta dzikie i domowe. Przypomnieliśmy wiadomości o życiu, formach opieki i potrzebach zwierząt w związku ze zmianami w przyrodzie na zimę. Przedszkolaki uzupełniły pokarm dla ptaków w specjalnie zakupionych karmnikach w ogrodzie przedszkolnym.


"RUCH POWIETRZA I WIATR"

Wiewiórki wykonały zabawę badawczą. Nauczycielka zaprezentowała latawca, a dzieci ustaliły do czego służy, dlaczego unosi się do góry i fruwa, co powoduje, że latawiec rusza się. Nawiązaliśmy do właściwości powietrza i wykorzystania ich przez człowieka. Przeprowadziliśmy zabawę badającą cechy powietrza:

  • jest bezbarwne - dzieci dmuchały przez słomki do napojów i obserwowały bulgotanie wody w szklance; nauczycielka zapaliła świeczkę i nakryła ją słoikiem,
  • spręża się i rozpręża podczas działania temperatury - wstawiliśmy pustą, odkręconą plastikową butelkę do zamrażalnika na 30 minut, po jej wyjęciu na szyjkę założyliśmy balonik i umieściliśmy butelkę w garnku z ciepłą wodą, balon sam się nadmuchał,
  • powietrze przyjmuje kształt pojemnika, w którym się znajduje - w tym celu zginaliśmy nadmuchany i zawiązany balon,
  • powietrze się rusza i powstaje wiat r- dzieci nadmuchały balony i wypuszczały z nich powietrze na twarz.

W celu sprawdzenia czy w naszym ogrodzie jest wiatr, zbudowaliśmy wiatromierz i obserwowaliśmy co się będzie z nim działo. Wiemy, że im wyżej unosi się wstążka, tym większy wiatr. Poznaliśmy określenia wiatru: Tornado, halny, zefir, bryza, huragan, trąba powietrzna, cyklon, tajfun.


"SZRON"

W ramach innowacji przyrodniczej, w naszej grupie obserwujemy różne zjawiska atmosferyczne. W czwartek idąc do przedszkola Wiewiórki zaobserwowały, iż jedna połowa ogrodu jest biała, a druga zielona. Wspólnie ustaliliśmy dlaczego tak się dzieje. Przedszkolaki obejrzały film edukacyjny o zjawiskach atmosferycznych, zrozumiały pojęcia takie jak: przymrozek, szron, kiedy się pojawia, a kiedy znika. Przyglądaliśmy się temu zjawisku patrząc przez szkło powiększające w naszym ogrodzie. 


"SADZIMY CEBULKI KWIATÓW"

Jesień to odpowiedni czas na sadzenie cebulek kwiatowych, które wiosną ozdobią nasz ogród przedszkolny. Wiewiórki z wielkim zapałem zabrały się do pracy. Przed przystąpieniem do zadań ogrodniczych, przedszkolaki dowiedziały się jak wyglądają prawdziwe cebulki kwiatowe. Podzieliły je ze względu na rodzaj: tulipan, narcyz, hiacynt, czosnek ozdobny i lilia. Przeliczały ile będzie kwiatów danego rodzaju oraz dowiedziały się w jaki sposób należy zasadzić cebulki, aby wiosną wyrosły piękne kwiaty. 


"OBIEG WODY W PRZYRODZIE".

Wiewiórki zapoznając się z piosenką: "Kałuża", próbowały odpowiedzieć na pytania: "W jaki sposób powstają kałuże?" oraz "Skąd się bierze deszcz?". W tym celu wykonały zabawę badawczą z parującą wodą i skroploną parą wodną. Dokładnie omówiły planszę "Obieg wody w przyrodzie", podawały nazwy deszczu w zależności od tego, jak jest silny, a także przypomniały wiadomości o znaczeniu wody w przyrodzie.


"ŚCIEŻKA SENSORYCZNA W NASZYM OGRODZIE"

Nasz ogród stał się "Mini Ogrodem Sensorycznym".

Co takiego zaprojektowano w naszym ogrodzie, co przyciąga dzieci, a jednocześnie służy pobudzaniu zmysłów? Przedszkolny plac zabaw został podzielony na strefy: smaku, węchu, słuchu, wzroku i dotyku. Wiosną ogród będzie stymulował wzrok szeroką paletą barw, poprzez posadzone różnobarwne rośliny, wyróżniające się kolorystyką. 

Doświadczeń słuchowych dostarczą nam odgłosy ptaków oraz owadów, które zamieszkają w naszym nowym hoteliku specjalnie dla nich zakupionym.

Nietuzinkowym pomysłem jest budowana, nasza nowa ścieżka sensoryczna podzielona na segmenty, wypełniona różnym materiałem fakturowym. W trakcie chodzenia po niej, spod butów dochodzą charakterystyczne dźwięki. Ścieżka ta przeznaczona jest również do stymulacji dotykowej w ciepłe dni (za pomocą bosych stóp) i wzrokowej.

Niepowtarzalna kompozycja aromatyczna, która posłuży do stymulacji zapachowej oraz smakowej, zostanie uzyskana poprzez posadzenie ziół. Wykorzystane zostaną w tym celu sadzonki: mięty, rozmarynu, bazylii, a także borówek czy lawendy. Mamy nadzieję, że już wiosną dzieci będą mogły tworzyć kompozycje smakowo - zapachowe.

                                           
"DBAMY O NASZE MORZA I OCEANY".

Wiewiórki na zajęciach ekologicznych utrwalały wiadomości na temat mórz i oceanów, że zajmują one 71% powierzchni naszej planety i pełnią kluczową rolę dla życia na Ziemi. Wytwarzają większość dostępnego tlenu oraz regulują klimat. Są domem dla tysięcy gatunków zwierząt morskich. W trosce o ochronę naszych Mórz i Oceanów wykonaliśmy szereg zabaw edukacyjnych na naszym magicznym dywanie.

              
"ZAGROŻENIA LASÓW ORAZ ZWIERZĘTA CHRONIONE W POLSCE"

Wiewiórki rozmawiały o zagrożeniach środowiska leśnego w Polsce. Dzieci omówiły nieocenione wartości przyrodnicze tego ekosystemu. Wiedzą, że otoczenie lasu daje możliwości wypoczynku i rekreacji, nadaje sens życiu oraz pozwala zastanowić się nad siłą i potęgą przyrody, której zachowanie decyduje również o przyszłej egzystencji człowieka.
Przedszkolaki rozmawiając o Polsce naniosły na mapę zwierzęta chronione. Na koniec zajęć ekologicznych Wiewiórki wykonały pracę plastyczną z materiału przyrodniczego: "Las".


"DLACZEGO NIEBO JEST NIEBIESKIE?"

Wiewiórki prowadziły obserwacje przyrodnicze nieba w trakcie pobytu na przedszkolnym placu zabaw. Oglądały mapę nieba. Po powrocie do przedszkola, wykonały zabawę badawczą i ustaliły dlaczego niebo jest niebieskie. Dzieci wlały wodę do szklanki i dodały do niej odrobinę mydła. Całość wymieszały. Nauczycielka wyjaśniła dzieciom, że jest to atmosfera z zanieczyszczeniami: pyłem i kurzem. Przedszkolaki zbliżyły latarkę do szklanki i obserwowały jaki kolor przybrała w tym miejscu woda. Latarka pełniła funkcję Słońca. Dzieci dowiedziały się, że cząsteczki mydła obecne w wodzie rozpraszają światło latarki, tak samo jak drobiny kurzu i cząsteczki pyłu w powietrzu rozpraszają światło słoneczne. Światło słoneczne składa się z fal świetlnych o różnych kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim i fioletowym. Najbardziej rozprasza się światło w kolorze niebieskim (10 razy bardziej niż światło w kolorze czerwonym), dlatego patrząc z Ziemi na oświetloną atmosferę, wydaje się nam, że jest ona niebieska. 


"PŁYWAJĄCE JAJKO"

Wiewiórki poznając legendę: "Wars i Sawa", poszerzyły wiedzę na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin oraz zrozumiały potrzebę jej szanowania. Dzieci wykonały zabawę badawczą i omówiły różnicę między wodą słoną a słodką w rzece. Przedszkolaki przygotowały dwie szklanki z wodą oraz dwa jajka. Sprawdzały co się stanie z nimi po włożeniu do zwykłej wody, a co jak do słonej. Dzieci z wielką uwagą obserwowały doświadczenie. Na koniec dokonały podsumowania: słona woda jest gęstsza niż zwykła woda, a im gęstsza ciecz, tym łatwiej w niej przedmiotowi pływać. Pływanie w morzu jest nieco łatwiejsze niż w rzece czy jeziorze, ponieważ woda morska, a co za tym idzie jej gęstosć, jest większa. Słona woda morska wypycha ciało człowieka dokładnie w ten sposób, w jaki słona woda w szklance wypycha jajko na powierzchnię.


" KARTKI PAPIERU CZERPANEGO"

Historia mówi, że wynalazcami papieru byli Chińczycy ok. III w p.n.e. Był to właśnie papier czerpany. Przez wieki proces jego wytwarzania stanowił wielką tajemnicę, ktora została rozwiana w Europie dopiero w latach średniowiecza. Wykonywany był wówczas z łyka wybranych drzew i krzewów, odpadów konopnych, słomy ryżowej, a także rozdrobnionych szmat. Ręczne wykonywanie papieru praktykowane było przez długie lata, aż w końcu XVIII wieku zaczęto stosować maszyny papiernicze.

Dzisiaj Wiewiórki wykonały własnoręcznie kartki z papieru czerpanego. Było to dla dzieci doskonałym przykładem powtórnego wykorzystania surowców. Na tej podstawie przedszkolaki miały okazję przekonać się na własne oczy, na czym polega proces recyklingu i jakie przynosi efekty. Przy okazji dzieci miały ogromną radość z tworzenia i spełniały się artystycznie.

"ZBIERAMY DESZCZÓWKĘ"

Zjawisko suszy coraz bardziej dotyka nasz kraj. Gromadzenie rezerw wody jest koniecznością. Oprócz realnych oszczędności na zużyciu wody wodociągowej, przykładamy się także do poszanowania cennych zasobów wody pitnej. Wiewiórki na zajęciach ekologicznych, dowiedziały się, że ilość opadów nie maleje, jednak ich czętotliwość i charakter ma znacznie bardziej dynamiczny przebieg. Przez to warunki hydrologiczne w wielu miejscach wskazują na ubytki wody podziemnej i przyczyniają się do wysuszenia terenu. Dlatego w naszej placówce podjęliśmy działania na rzecz ochrony zasobów wodnych i zaczynamy od naszego ogrodu!

"DOM DLA OWADÓW"

Wiewiórki odebrały przesyłkę! Do naszego ogrodu przyjechał hotel dla owadów. Ogród brzęczący owadami to synonim natury i zdrowia. Wiele z nich to zbawienie dla środowiska naturalnego. Nasz domek, dzięki wielu komorom, oferuje schronienie wielu gatunków, tj. pszczoły, motyle, chrząszcze, muchy i nie tylko. Służy jako całoroczne siedlisko i wylęgarnia wszelkiego rodzaju pożytecznych organizmów oraz przyczynia się do ochrony gatunków. Ponadto to wspaniała ozdoba naszego ogrodu i okazja do obserwowania owadów. 

"MROŻONKI KONTRA ŚWIEŻAKI"

Dzieci obserwowały świeże warzywa oraz takie w postaci mrożonek. Dotykały i opisywały, mówiły czym się różnią. Zwracaliśmy uwagę, że mrożenie jest jednym ze sposobów przechowywania zimą warzyw i owoców. Przedszkolaki zastanawiały się: "Na czym polega mrożenie"?, "Gdzie się odbywa"?, "Co się dzieje podczas mrożenia"? Oceniały wygląd, smak, zapach, gęstość (twardość). Wiewiórki wyciągały wnioski. Na koniec zabawy badawczej dzieci wykonały woreczki sensoryczne, które wypełniły żelem i pokrojonymi warzywami. Woreczki były zadaniowe, misją dzieci było przesuwanie warzyw paluszkami we wskazane zbiory (klasyfikacja ze względu na kolor lub kształt). Wzmacnialiśmy w ten sposób motorykę małą, ćwiczyliśmy skupienie uwagi i oczywiście pobudzaliśmy wyobraźnię!

"ZDROWIE NA TALERZU - KISZENIE WARZYW

Wiewiórki uczestniczyły w zabawie badawczej, oglądały i degustowały kiszone ogórki. Następnie zapoznały się z procesem kiszenia i dowiedziały się na czym on polega. Na koniec zabawy zakisiły warzywa. Dzieci wspólnie umyły, obrały warzywa, podzieliły na cząstki, włożyły do słoika oraz zalały przygotowaną wcześniej zalewą.

"JESIENNA SURÓWKA"

W grupie Wiewiórek odbyły się zajęcia kulinarne. Przedszkolaki przypomniały sobie informację, że warzywa i owoce pełnią ważną rolę w żywieniu człowieka, gdyż zawierają cenne witaminy i składniki mineralne. Podczas zajęć dzieci uczyły się jak higienicznie wykonać surówkę oraz bezpiecznie posługiwać się tarką i nożem. Własnoręcznie wykonany posiłek smakował podwójnie pysznie! Większość dzieci prosiła o dokładkę!

 

"ZAKŁADANIE BUDEK LĘGOWYCH I KARMNIKÓW
W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM"

Wiewiórki miały zajęcia o budkach lęgowych dla ptaków. Dowiedziały się, co to jest budka lęgowa i jaka jest różnica między budką, a karmnikiem. Te wszystkie informacje przekazała dzieciom para rudzików - ptaki wykonane z filcu, które uwiły sobie gniazdo. Samiczka złożyła jajeczka, z których wykluły się filcowe pisklaki. Rudziki, by wykarmić młode, zjadały dużo owadów. W ten sposób ratowały nas przed komarami, a nasz ogród przed szkodnikami. Dzięki rudzikom przedszkolaki dowiedziały się, że ptaki są pożyteczne i warto zapraszać je do ogrodów i parków. Sporą atrakcją dla dzieci było uczestnictwo w zawieszeniu budek przez pana dozorcę w naszym ogrodzie w wybranym przez dzieci miejscu. Dzieci już nie mogą się doczekać, kiedy budki zostaną zamieszkane!

UDZIAŁ W AKCJI - "ZBIERAMY NAKRĘTKI"

 We wrześniu Wiewiórki włączyły się do akcji zbierania nakrętek. Oto efekty naszej pracy!

"ZIEMNIAK, MĄKA, SKROBIA NIE TYLKO DLA ZDROWIA".

Przedszkolaki zapoznały się z urządzeniem elektrycznym: sokowirówką oraz zasadami bezpiecznego korzystania z niej. Następnie obserwowały proces wyciskania soku, a po nim ustaliły, że w pojemniku sokowirówki została miazga, a w szklance płyn. Po pewnym czasie zaobserwowały osad. Dowiedziały się, że to skrobia, która po wysuszeniu stanie się mąką ziemniaczaną, której można używać do wykonania wielu potraw: ciast, kisielu, budyniu, klusek ziemniaczanych, a także jako kosmetyku: pudru, kleju. 

"ZAKŁADAMY FORMIKARIUM"

Wiewiórki zainspirowane tematyką przyrody leśnej oraz zajęciami o pracowitości jako wartości, postanowiły założyć własną hodowlę mrówek. Wspólnie wybraliśmy formikarium oraz gatunek na pierwszą hodowlę: Żniwiarkę. Codziennie dokonujemy obserwacji tych ciekawych owadów, zauważamy podział obowiązków, bardzo nas interesuje to zorganizowane społeczeństwo. Każdego dnia metodą projektu, poszerzamy wiedzę na ich temat. Mamy nadzieję, że powstanie u nas prawdziwa ich kolonia!

"JAK GRZYBY PO DESZCZU - PĄCZKOWANIE".

Wiewiórki, po raz kolejny uczestniczyły w zabawie badawczej. Dzieci, dowiedziały się, że grzyby są wszędzie. Rosną nie tylko w lesie, na łące czy w ogrodzie, ale nawet w ludzkim organizmie. Te złe wywołują choroby, np. gardła, płuc, ale te dobre, zawarte w kefirach, pomagają być zdrowym. Dowiedziały się również, że są grzyby, które "rosną jak po deszczu". Wiewiórki wykonały zaczyn z drodży. Był on inspiracją i podstawą do wykonania rogalików, które dzieci z chęcią samodzielnie skręcały i z wielkim apetytem zjadły na podwieczorek.

"POŁOWA DLA CIEBIE, POŁOWA DLA MNIE".

Nasze dzieci wzięły aktywny udział w zabawie badawczej. Omówiły dokładnie owoc - jabłko, poznały gatunki, porównywały ich wygląd, ciężar i kształt. Następnie oglądały środek owocu: nasiona (pestki), owocnię (miąższ), skórkę i szypułkę. Na koniec degustowały owoc, mówiły o jego właściwościach i swoich doznaniach smakowych.

JAKIE TO FUTERKO?

Wiewiórki w trakcie zabawy badawczej poznały rodzaje futer. Jednocześnie zrozumiały, że zabijanie zwierząt dla ubioru jest nieetyczne.  Dotykając różne futerka określały ich cechy: szorstkie, cieńsze, grubsze, gładkie. "Wiewiórki" dowiedziały się także, że u niektórych zwierząt zmienia się ono na zimę - gęstnieje, zmienia kolor na biały lub inny. Dzieci analizowały, dlaczego tak się dzieje, podawały korzyści wynikające ze zmiany sierści.

CO KRYJĄ LIŚCIE?

Przedszkolaki dowiedziały się, jakie barwniki kryją się w liściach. Na zajęciach przyrodniczych dzieci  klasyfikowały liście według kolorów: czerwony, żółty i zielony. Następnie rozgniatały je dłońmi i umieszczały w przeźroczystych naczyniach. Nauczycielka zalała liście spirytusem salicylowym. Następnego dnia przedszkolaki dokonały kolejnych obserwacji: alkohol zabarwił się kolorem z liści. Dzieci dowiedziały się, że w liściach występuje nie tylko chlorofil, ale także pomarańczowe karotenoidy, czerwone karoteny i żółte ksantofile. Przedszkolaki nauczyły się również, że rośliny na zimę wycofują chlorofil do łodyg i korzeni, dlatego widoczniejsze stają się inne barwy: od żółci przez pomarańcz, czerwień aż po brąz.

ŚWIATOWY DZIEŃ DRZEWA

Wiewiórki do obchodów tego święta przygotowały się bardzo starannie. Przedszkolaki wiedzą: "Co otrzymujemy z drzewa?" Dla jakich stworzeń drzewa są domem i jak ważne są dla każdego z nas. Wiedzą także o konieczności ich ochrony.

SPACER PO PARKU MOCZYDŁO

 Wiewiórki wybrały się do parku na spacer w celu zebrania materiału przyrodniczego do zajęć dydaktycznych oraz gromadzenia darów jesieni w kąciku przyrody. Wszystkie dzieci zapoznały się i przestrzegały zasady właściwego zachowania się w parku. Spacer stworzył również okazję do obserwowania jesiennej przyrody. Zwróciliśmy uwagę na niebo, które o tej porze roku ma inne barwy.

AKCJA "SPRZĄTANIE ŚWIATA"

Wrzesień to miesiąc, w którym jak co roku włączamy się w akcję: „Sprzątania Świata”. Jest to dla dzieci atrakcyjna i aktywna forma edukacji ekologicznej. To rzeczywista lekcja ochrony środowiska, dzięki której uczymy się bardziej przyjaznego stosunku do naszej planety.
Dzielne i pełne zapału przedszkolaki wyruszyły na porządkowanie terenu wokół przedszkola. Wszyscy uczestnicy akcji otrzymali plastikowe worki na śmieci i ochronne rękawiczki. Wierzymy, że prowadzone przez nas działania proekologiczne wpłyną pozytywnie na uwrażliwienie dzieci, które wyrosną na prawdziwych miłośników przyrody.



KODEKS MAŁEGO EKOLOGA         

Nasz Kodeks powstał z chwilą rozpoczęcia realizacji Dzielnicowego Projektu Ekologicznego. Zasady Młodego Ekologa są czytelne, zrozumiałe, a przede wszystkim tworzone wspólnie z aktywnym udziałem dzieci.

1. Nie niszcz i nie zanieczyszczaj środowiska naturalnego!
Wrzucaj śmieci do śmietnika, bo papierek sam nie znika.

 2. Segreguj odpady!
Kto śmieci segreguje ten środowisko ratuje.

3. Zmniejsz ilości substancji szkodliwych dla ‑ środowiska!
Szkodliwe materie - telefony i baterie zbierają wszystkie przedszkolaki do specjalnej paki.

4. Używaj produktów przyjaznych tobie i środowisku!
Torebka foliowa jest już niemodna, materiałowa bardziej wygodna.

5. Oszczędzaj wodę!
Zakręcaj wodę mój przyjacielu, bo wody jest mało a chętnych na nią bardzo wielu.

6. Oszczędzaj energię!
Energię, co dzień oszczędzamy, zatem zbędne światło wszędzie wygaszamy.

7. Chroń rośliny i zwierzęta!
Każde zwierzę na szacunek zasługuje i godnego traktowania oczekuje. Drzewa, krzewy oddychają, szanuj je bo tlen nam dają.

8. Żyj ekologicznie – zdrowo w zdrowym środowisku!
Świat warzyw i owoców jest bardzo kolorowy, jedz je często, a będziesz zdrowy.

9. Nie hałasuj!
Dbaj o ciszę wokół. Słuchaj głosów przyrody, bo one dają nam spokój.

10. Bądź przyjacielem przyrody!
Dużo uczmy się o przyrodzie, jak ją chronić i jak żyć z nią w zgodzie.

 



               


 


                                                             


 

 

 

Kontakt

Przedszkole nr 133

ul. Okopowa 7a
01-063 Warszawa

tel: 22 632 03 16
e-mail: p133@eduwarszawa.pl
https://www.facebook.com/Przedszkole133


 

 


 

 

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.